De toekomst met Mendrix ziet er goed uit

On the road met: Nieuwhoff Groep
Een echt familiebedrijf dat een mooie evolutie heeft doorgemaakt. Wat in 1989 begon als meubelmontagebedrijf annex beddenhandel is nu een transport- en meubelmontagebedrijf met maximale service naar de klanten én naar de klanten van de klanten. Dat vereist een feilloze organisatie en dus automatisering. ‘Onze afleverscore is 98 procent.’

Bianca Nieuwhoff stond samen met haar man aan de wieg van wat nu Nieuwhoff Groep heet, een distributieonderneming gevestigd in het Overijsselse Ommen. ‘We begonnen vanuit een garagebox met waterbedden, later kwamen daar boxsprings bij. Eigen productie, maar ook import uit Oost-Europa en landen als China en Turkije. Op 17 april bestaan we 35 jaar.’ De focus werd verlegd toen e-commerce een vlucht nam, vertelt zoon Mike Nieuwhoff, die samen met zijn broer Ian nu de dagelijkse leiding heeft bij het bedrijf. ‘De verkoop via internet trok enorm aan en daarmee groeide de vraag naar transport. Uiteindelijk zijn we ons uitsluitend op transport gaan richten. Je zou kunnen zeggen dat wij doen wat grote partijen als PostNL, DHL en TNT niet doen: grote woonaccessoires. Van bezorging tot plaatsing, dus we zetten het ook voor de koper in elkaar.’

Verlengstuk van de klant

Distributie, montage en voorraadbeheer: bij Nieuwhoff doen ze het allemaal, als een soort intermediair tussen de verkopende partij en de consument. ‘Met alle kennis die we in de loop der jaren hebben opgebouwd zijn wij het verlengstuk van onze klanten, waarbij we waar nodig ook problemen oplossen die zich soms kunnen voordoen bij hun klanten’, zegt Mike. ‘Het is werk met een grote persoonlijke betrokkenheid.’ En met een grote vloot van zestien bakwagens, twee vrachtwagens plus een flinke hoeveelheid trailers. ‘Die staan bij onze klanten, zodat ze die zelf kunnen laden en lossen’, vult Bianca aan.
Om de spin in het web te zijn is een geoliede machine vereist, wat Bianca met een fraai cijfer kan illustreren. ‘Onze afleverscore is 98 procent, wat betekent dat we vrijwel nooit voor een gesloten deur staan.’ Daarvoor moet de organisatie tot in de puntjes kloppen, wat begint bij klantgerichtheid. ‘Het is te danken aan onze uitstekende service en duidelijke communicatie. Klanten krijgen automatisch een mail dat hun order binnen is, een afspraakvoorstel en een herinneringsmail: we staan dan en dan voor de deur, houd er rekening mee dat u thuis bent. Ook bellen we er nog achteraan.’

Heel enthousiast

De bijna volmaakte score is uitzonderlijk in de branche, vult Mike aan. ‘Het is supergoed voor business-to-consumer, want dit type distributie is heel complex. Ga maar na: de een moet naar het werk, de ander moet de kinderen van de opvang halen. En dan verschilt het ook nog of we wel of niet de montage doen, want dan ga je met een mannetje meer en ben je op het afleveradres meer tijd kwijt.’ Al die verschillende orders door heel Nederland en België maken het knap lastig, stelt hij. ‘Om die reden hebben we de distributie opgedeeld in regio’s en verzamelen we orders om zo efficiënt mogelijk te rijden.’
Daarbij komt de routeplanner van MendriX goed van pas. ‘Gelukkig is met het stratenboek op schoot iets van heel lang geleden’, lacht Mike. ‘MendriX Mobile werkt hartstikke goed, met mooie kaarten. Dat hebben we nu twee jaar en iedereen is er tevreden over. Ook voor onze chauffeurs is het heel makkelijk.’ De overstap naar MendriX vond al zes jaar geleden plaats, in 2017. Bianca: ‘We hadden een klant die met MendriX werkte en dat beviel goed. Toen heb ik op een beurs met de mensen van MendriX gesproken.’ Mike: ‘Je kwam er heel enthousiast van terug! Het was precies wat we nodig hadden. De facturatie, de planning: allemaal heel belangrijk.’ Bianca: ‘En het werkt super. Ook heel fijn dat de consument zijn bestelling met track and trace kan volgen.’

Systeem op hoger niveau

Toch blijft er nog wel wat te wensen over. ‘Het zou mooi zijn als onze klant ook precies kan zien wat er met een levering gebeurt. Dat kunnen wij nu alleen en de consument kan zijn pakket volgen, maar onze klant, de dealmaker dus, heeft geen toegang tot de informatie, terwijl die ook graag wil checken of alles goed gaat. Wat dat betreft ontbreekt er in het portaal nog informatie. We hebben dit aan MendriX voorgelegd en zij vinden het een goed idee. Een prachtige nieuwe optie die we in samenspraak gaan ontwikkelen.’
Een web van duizenden orders, zo’n 450 per dag, waarin niet alleen de medewerkers van Nieuwhoff Groep blindelings de weg weten, maar waar ook de klant realtime kan meekijken. ‘Dat brengt het systeem op een nog hoger niveau, het is een uitstekende aanvulling’, onderstreept Mike. ‘MendriX wordt er ook weer beter van, ze willen zich blijven ontwikkelen. In elk geval zijn wij heel blij met hen.’ Dat kan Bianca beamen: ‘De toekomst met MendriX ziet er goed uit.’

‘MendriX wordt er nog beter van, ze willen zich blijven ontwikkelen’

Bron: Mendrix.nl